Lomma väljer Milepost för utbyggnad av publik laddinfrastruktur

På fyra år har antalet elbilar i Lomma ökat med närmare 700 procent och nu finns 1 225 elbilar i kommunen. Under samma period ökade andelen laddpunkter med endast 40 procent. För att underlätta övergången till fossilfria transporter väljer nu Lomma kommun laddoperatören Milepost som partner för att etablera 10 nya laddpunkter till sommaren. Det ökar i ett slag antalet publika laddpunkter med två tredjedelar. 

 

Ökningen av antalet elbilar har varit kraftig i Lomma kommun de senaste åren. Mellan 2018 och 2022 ökade antalet elbilar med närmare 700 procent och idag finns 1 225 laddbara fordon i Lomma. Under samma period ökade antalet publika laddpunkter med endast 40 procent, och idag finns det 15 publika laddpunkter i Lomma. Det innebär att det finns 81 elbilar per laddpunkt vilket är långt ifrån EU:s rekommendation om 10 elbilar per laddpunkt. Även om elbilsförsäljningen har sjunkit något i Sverige efter borttagandet av elbilsbonusen har Lomma ett stort underskott av laddpunkter. 

 

Lomma kommun har nu tecknat avtal om nya publika laddpunkter med företaget Milepost som i maj förra året invigde Sveriges största laddgata i Stockholm. 

 

  • Vi är glada att vi kan bidra i övergången till hållbara transporter i Lomma. Att ha laddstolpar där folk arbetar och bor är en förutsättning för omställningen mot fossilfria transporter. Om det inte fungerar med vardagsladdningen kommer inte alla att kunna skaffa elbil, säger Mileposts vd Jörgen Lantto. 

 

Totalt kommer Milepost till sommaren att etablera 10 nya laddpunkter i kommunen vilket i ett slag ökar antalet publika laddpunkter med två tredjedelar. 4 nya laddpunkter kommer att finnas på Bredgatan och 6 nya laddpunkter vid Lomma station.  

 

  • Antalet elbilar har ökat kraftigt i Lomma på senare år, samtidigt som laddinfrastrukturen inte hunnit växa i samma takta. Vi är därför glada att vi har tecknat ett samarbetsavtal med Milepost som innebär en stor satsning på nya laddpunkter i Lomma. Modellen där laddoperatören – i detta fall Milepost – står för all etablering och drift, och vi upplåter marken har varit framgångsrik i andra kommuner, säger Natalie Varady, Mobilitetssamordnare på Samhällsbyggnadsförvaltningen i Lomma kommun. 

 

Lomma kommun tillämpar ett liknande tillvägagångssätt som Stockholms stad och en del andra kommuner gör för laddinfrastruktur på allmän platsmark. Det innebär att kommunen själv inte bekostar anläggningen eller driften av laddinfrastruktur, istället tar laddoperatören ansvar för utbyggnad och drift av laddtjänsten. Kommunen erbjuder istället nyttjanderätt för gatumarken som laddoperatörerna anordnar laddplatserna på.  

 

De 10 laddpunkterna motsvarar 25 770 kg i minskade Co2-utsläpp per år i kommunen, baserat på Naturvårdsverkets metod att beräkna laddpunkters bidrag till minskade utsläpp.  

foto: Lomma kommun

Föregående
Föregående

Tingsryds Kommun väljer Milepost för fortsatt satsning på publik laddinfrastruktur

Nästa
Nästa

Ulricehamns kommun väljer Milepost för att bygga ut publik laddinfrastruktur