Det blir laddoperatören Milepost som får bygga ut laddinfrastrukturen i Sölvesborg

På fyra år har antalet elbilar i Sölvesborg ökat med 500% men inga nya laddpunkter har tillkommit under samma period. För att underlätta övergången till fossilfria transporter väljer nu Sölvesborg kommun laddoperatören Milepost som partner för att ta över befintliga laddpunkter och att etablera ytterligare laddpunkter under våren.

Sedan 2019 har antalet elbilar i Sölvesborg ökat med 500 procent och idag uppgår antalet elbilar till 460. Samtidigt har antalet laddpunkter under samma period stått stilla.

Sölvesborgs kommun var tidigt ute med att erbjuda kostnadsfri laddning till invånarna. På grund av kraftigt ökande elpriser och en ökad efterfrågan har kommunen nu öppnat upp för att kommersiella aktörer ska kunna ta över kommunens publika laddpunkter. Företaget Milepost som i maj förra året invigde Sveriges största laddgata i Stockholm blir nu den första aktören att teckna avtal. 

-        Att det finns laddstolpar där folk arbetar och bor är en förutsättning för omställningen mot fossilfria transporter, annars kommer inte alla att kunna skaffa elbil. Sölvesborgs kommun har en ambitiös plan för utbyggnaden av laddinfrastruktur och vi är glada att vi kan bidra i det arbetet, säger Mileposts vd Jörgen Lantto.

Milepost kommer att ta över kommunens samtliga publika laddpunkter. Därutöver kommer Milepost under våren att etablera ett antal nya laddpunkter i en första fas i centrala Sölvesborg. Totalt innefattar samarbetet en option om att bygga uppemot 40 nya laddpunkter i staden.

-        Vi från kommunens sida vill se en utbyggd laddinfrastruktur för elbilar och är glada att vi nu har ett samarbetsavtal med Milepost som inom kort kommer att ta över kommunens befintliga laddpunkter och dessutom etablera nya publika laddpunkter, säger Anders Wanstadius, samhällsbyggnadschef i Sölvesborg.

Kommunen tillämpar ett liknande tillvägagångssätt som Stockholms stad gör för laddinfrastruktur på allmän platsmark. Det innebär att kommunen själv inte bekostar anläggningen eller driften av laddinfrastruktur, istället tar de laddoperatören ansvar för utbyggnad och drift av laddtjänsten. Kommunen erbjuder istället nyttjanderätt för gatumarken som laddoperatörerna anordnar laddplatserna på.

De planerade 40 laddpunkterna i Sölvesborg motsvarar 103 080 kg i minskade Co2-utsläpp i kommunen, baserat på Naturvårdsverkets metod att beräknade laddpunkters bidrag till minskade utsläpp.

För mer information, kontakta Åsa Johansen, Marknad & Kommunikationschef Milepost, asa.johansen@milepost.se, 070-623 55 66.

Sölvesborg

Fakta 

Om laddinfrastrukturen i Sölvesborg

I december 2022 fanns 464 laddbara fordon i Sölvesborg, en ökning med 17 elbilar jämfört med månaden innan (Källa: PowerCircle)
Hälften av de laddbara fordonen är så kallade plugin-hybrider och hälften rena elbilar (Källa: PowerCircle)
4,5 procent av alla personbilar i Sölvesborg är laddbara (Källa: PowerCircle)
Antalet publika laddpunkter var i slutet av året 9 stycken (Källa: PowerCircle)
Kommunens laddpunkter som inom kort kommer att öppnas och drivas av företaget Milepost ligger bland annat på Hästtorget, Fyra Årstiders park och Bredgatan (Källa: Sölvesborgs kommun)

Om Milepost 

Milepost är en oberoende laddoperatör som etablerar laddinfrastruktur för elbilar i stadsmiljö, vid arbetsplatser och bostäder. De flesta laddpunkter som företaget etablerar erbjuder vardagsladdning på 11 eller 22 kW. Milepost driver bland annat Sveriges största laddgata med ett 80-tal laddpunkter på Valhallavägen i centrala Stockholm. 

Föregående
Föregående

Ulricehamns kommun väljer Milepost för att bygga ut publik laddinfrastruktur

Nästa
Nästa

Växjö Småland Airport väljer Milepost för utbyggnad av laddinfrastruktur